De Grønne utelukker nytt samarbeid med FrP

Vi står overfor en klimakrise, titusenvis av ungdommer har det siste året tatt til gatene og krevd handling fra oss som politikere. Aldri har det hastet mer med grønne løsninger.

september 5, 2019

Både juni og juli i år går inn i historiebøkene som de varmeste månedene noensinne.  Lokalvalget i år står derfor ikke mellom rødt og blått, men mellom grønt og grått.

De Grønne i Tønsberg takker FrP for samarbeidet gjennom fire år, men ser nå at ulikhetene er for store. Miljøpartiet De Grønne vil derfor ikke inngå noen samarbeidsavtale med FrP etter høstens valg i Tønsberg.

Vi i De Grønne garanterer at vi setter hensynet til klima og miljø først, og mener det er mulig å kutte utslippene i Tønsberg med 60% innen 2030. Det kan vi få til gjennom en rekke lokale tiltak rundt transport, jordbruk, energiforbruk, innkjøp og naturvern. Da er vi avhengige av en samarbeidspartner som er villig til å gi oss tilstrekkelig med gjennomslag for at Tønsberg skal bli en kommune som tar klima- og naturendringene på alvor. Som alle partier kan vi samarbeide med FrP om enkeltsaker, men vi vil ikke inngå en ny samarbeidsavtale med FrP etter valget.